HÁTTÉR/SOROZAT

A Knight Rider 1982 és 1986 között forgatott amerikai sorozat, melyet Glen A. Larson producer  hívott életre, a UNIVERSAL Studios égisze alatt.

A történet szerint Michael Long rendőrnyomozót (David Hasselhoff -a lövésig nem ő játssza) egy ügy felderítése során, az arcán súlyos lövés éri.

Megmentői a Jogért és Igazságért Alapítvány tulajdonosa és munkatársai, plasztikai műtét után élesztik újjá, más személyazonosággal, Michael Knight néven.

Járművét is „kicsit” átformálják, az autó (illetve az autót vezérlő számítógép) lesz K.I.T.T., akiről gazdája először nem is tudja, mikre képes.

Idővel aztán szinte barátokká válnak, és 4 évadon keresztül küzdenek a gonosz ellen.  A sorozatból 84 rész készült és óriási sikerrel ment az Államokban, de a napjainkig látható az itthoni csatornákon is.

Kevesen tudják, de a sorozat egy véletlennek köszönheti létrejöttét: Larson, a producer már felmondott a Universalnál, viszont egy sorozatra még szerződése volt, ezt el kellett készítenie távozása előtt.

Mivel neki szinte mindegy volt, belenyúlt az asztalán magasodó sorozattervekbe, és egyet kiemelt középről: ennyi volt ráírva: „beszélő autó”.

Elkészült az első-, ún. pilot epizód, melynek sikeres fogadtatása esetén engedték adásba a többi részt.


A többi már történelem…

K.I.T.T.

 

Michael Long autója a lövés időpontjában egy fekete-arany 1982-es Pontiac Firebird Trans Am.

Ezt módosítja az Alapítvány, így lesz belőle K.I.T.T. vagyis Knight Industries Two Thousand (Knight Iparvállalat Kétezer) .

Fő jellemzője a kocsit vezérlő számítógép, mely mesterséges intelligencia révén tanul, vezet, kommunikál, de alapeleme az emberi élet védelme.

Az autón molekulárisan kötött páncélzat, mely minden külső behatástól véd, golyóálló, bombabiztos. Óriási sebességgel száguld és átugrat mindenen, ha kell, ha nem. 🙂

Alapvető ismertetője az orrában jobbra-balra (különböző sebességgel) kúszó vörös fénysor az ún. scanner.

Ezzel figyel, szkenneli a környezetét.

K.I.T.T. és Michael a sorozatban néha vitatkozik, élcelődik egymással, sőt az autó egy alkalommal vicceket mesél. Újabb érdekesség, hogy a forgatáskor K.I.T.T. sosem beszélt igazából, a szövegét egy nő olvasta fel David Hasselhoffnak, aki erre reagált.

Az eredeti KITT szinkronhang,  William Daniels hangját később egy stúdióban vették fel

Így esett, hogy David Hasselhoff és Daniels az első forgatási év végén, a karácsonyi partin találkoztak először személyesen.

És képzeljétek…K.I.T.T. neve először T.A.T.T. lett volna, mint Trans Am Two Thousand, és női hangot terveztek neki…szerencsére egyik sem valósult meg.

Az évadok során változtattak az autón itt-ott. Az első két évadban kívülről az orr rész plexikkel és ívesebb formákkal látható, a 3-4 évadban ez sima, és kicsit szögletesebbé válik.

A műszerfal ugyanígy.. első kettő évadban pötty alakú ledekből álló sávok, két (valójában fekete fehér CRT- tehát képcsöves) monitorral.

Később már csak egy –nagyobb méretű- monitor és más jellegű, modernebbnek szánt ledek és visszajelzők láthatók. A műszerfal váltás a sorozatban akkor jelenik meg, amikor K.I.T.T.-et teljesen szétrombolja egy tankszerű gép, ebből újjáépülve jön az új belső.

K.A.R.R. vagyis K.I.T.T. gonosz mása, két részben is megjelenik különböző évadokban.

Minden alkalommal 1-2 évados orr résszel látható, az első megjelenésekor a műszerfali beszélőkéje sárga, viszont vörös a scanner fény az orrában.

Visszatértekor mindkettő sárga, és kívülről is más: díszléc alatt ezüstszínre festi magát (na ez nem semmi).

A 4. évadban aztán jött a Super Pursuit Mode, amit sokan nem szerettek.

Ez mindenféle szupergyorsító elemeket nyit ki a kaszniból, amit óriási piros kinyíló féklapokkal állít meg.

Tudom, hogy kérdés lesz, ezért itt elmondom: nem lehet megoldani!

 

A stúdió a felnyílásokat egyszer vette fel a különböző karosszéria elemeken, a visszacsukódásokat ugyanígy.

Ezt az egy felvételt játszották le minden alkalommal.

Sosem létezett olyan autó, amin ezek az elemek mozogtak ki-be.

Volt egy kocsi, melyen fixen nyitva voltak és úgy száguldozott.

Technikailag sem lehetett volna kivitelezni, mert pl.a hátsó sárvédőben nincsen akkora hely, ahova nyom nélkül becsukódjon a filmbeli „akármi”.

Ugyanebben az évadban cabriová is tudott válni, de ez is trükkfelvétel.

Sosem létezett kemény tetős cabrio Trans Am.

Vászon igen, a filmbeli is az, csak kapott egy jó nagy üvegszálas borítást.

A nyílás- csukódás felvételén viszont a teljes autót sosem látjuk.

És végül a titok….

Hogyan ment magától?

 

 

Ne feledjük, a 80-as éveket írjuk. Nem volt számítógépes technika, az Államokban még a PacMan is újdonság, nálunk még a Commodore 64 is csak távoli jövő.

De az ember leleményes, ezt is megoldották.

Nem volt trükk, a kocsi tényleg ment és a vezetőülésen szinte nem ült senki.

Szinte!

 

Az ülést kiszerelték és szépen átalakították, a háttámla két oldaltámasza meg lett vágva. Így mindkét oldalon átfért egy emberi kar, mely megfogta a kormányt.

Az ülőlapra ráült (szinte feküdt) egy alacsony emberke, a hasára visszahajlott a háttámla alsó részének széltében megvágott üléskárpitja. Ezért nem látszott, hogy ül ott valaki, mert még a feje is a fejtámla mögött volt.

A fejtámla nyílásában elhelyeztek egy fekete plexit így azon keresztül látta, merre megy, elölről a kamera viszont nem látta őt. (Az én fejtámlámban is van ilyen plexi)

Az első évadban még nem volt olyan autó, amit kimondottan a sofőr nélküli vezetéshez használtak. Ezt a módosított ülést pakolgatták ki-be amikor kellett.

A második évad forgatásának kezdetén kaptak új kocsikat és már lett egy, csak erre a célra használt autó, egy 1983-as Trans Am,-  ez lett a 1967 számú.

Kapott egy teleszkópos kormányrudat, mini kormánykerékkel és hosszabb váltókart.

Amikor a harmadik évad jött és lecserélték a hero car műszerfalát az újabb változatra, ez az autó kapta meg az első-második évad hero műszerfalát.

Ezt viselte a negyedik évad végéig, tehát ha 3-4 évadban a régebbi műszerfal látszik, az a kocsi a 1967-es számú.

Volt egy másik megoldás is.

Itt a teljes kormányzás átkerült a jobb oldalra gáz-fékpedálostól.

Mélyen a műszerfal alatt, jobb oldalon lett egy új kormányoszlop, egy nagyon kicsi, kör alakú kormánnyal.

Így kormányzáskor nem látszott a sofőr keze. Az ülés itt is hasonlóan volt átalakítva.

Ez a verzió akkor kellett, ha KITT odament felvenni valakit, akinek a sofőrülésbe be is kellett ülnie.

KÉRDÉSED VAN?

Üzenj nekem az info@kitt.hu-ra vagy a kapcsolati űrlap kitöltésével!

Név
Telefonszám
E-mail cím
Üzenet tárgya
Üzenet