EREDETI VS. REPLIKA

Sokszor, sokaktól kapom meg a kérdést: mennyire hasonlít az eredetire?

Először is tisztázzuk: olyan hogy eredeti, nem létezik.

A sorozatban össze-vissza használtak fel vágóképeket, első évados autó látható néha harmadik évadban is, de olyan is előfordul, hogy egy epizódon belül különbözik a kocsi eleje/belseje vagy valamely alkatrész.

Így nincs olyan, hogy egy darab egységes, mindig ugyanúgy kinéző és látható autó.

Maradjunk annyiban hogy az első évados autót igyekeztem –sok helyen részletesebben, mint a filmben- megépíteni.

Használatban volt egy ún.”hero car” , a” hős autó”, melyet egészautós, külső formát mutató jelenetekhez használtak, ennek mindig tisztának, csillogónak kellett lennie.

Az első két évad során ebből összesen egy darabjuk volt, így igyekeztek vigyázni rá.

Ebben volt műszerfal, kormány és komplett belső.

A felvételeken, amikor Michael ki-, vagy beszáll, szinte mindig ez a kocsi szerepel.

( Ez az autó még a harmadik évadban is szerepel, ő lett KARR. Majd még egy részben használták, és elküldték George Barris műhelyébe /ő építette a kocsikat/ és átalakították.

Belőle lett a jobb oldali ülésről vezethető „magától vezető” KITT. )

 

A filmen látható működő, villogó műszerek, tv-k valójában sosem voltak autóban.

A csilli-villi, beszélgető műszerfalról és képernyőkről szóló felvételek mindig egy asztalon, stúdióban készültek.

Érdekesség hogy a harmadik évad forgatásának kezdetére 1985-ben, egy teljesen új hero car épült.

Ő volt a 1995 számú.

Felismerhető onnan, hogy a hátsó kerék előtti Trans Am kőfelverődésvédőből csak a bal oldalán van, jobbon nincs. Továbbá a jobb hátsó ülés melletti műanyag kárpiton van egy lyuk, innen nyitották egy bowden segítségével a csomagtartót.

Ugyanez az autó visszatér a negyedik évadban SPM autóként!

Átépítették fix SPM elemekkel, így a 1995 számú lett az SPM kocsi.

Aztán volt rengeteg stunt car – kaszkadőrkocsi. Ebből kellett a legtöbb.

Sok olyan ugratás van a sorozatban, melynek a végét, -a földre érkezést- meg kellett vágni, de így is látszik, hogy ott bizony nem maradt egyben a kocsi eleje.

Sok-sok autójavítás és üvegszálazás jött ezután…

Idővel kitaláltak egy ún. gumikasznit, amely egy feketére fényezett – az autó testénél kicsit nagyobbra szabott- kabát volt, gumiból.

Így ha leérkezett a kocsi, törhetett, ami akart, hiszen a gumi alatt nem látszott, a kamera foroghatott tovább.

Ugorjunk vissza… megint elkanyarodtam.

Eredeti – a filmben is használt, abban a kinézetben megmaradt autó- valójában már nem létezik. Ismereteim szerint három járt valóban forgatáson, ezek mindegyike azóta itt-ott módosítva lett, műszerfal kicserélve, más orral szerelve stb.

Kettő múzeumban van, a harmadik egy angliai gyűjtőnél.

(Az egyik, amelyik megúszta, éppen a Cabrio, melyet a negyedik évadra építettek.

Vicces, hogy egy bordó, V6 motoros, szinte alapfelszereltségű kocsiból épült.

 Jelenleg Miamiban van, a Dezer Múzeum tulajdonában, akik nagyon vigyáznak rá.)

 

A General Motors ( a Pontiac anyavállalata) úgy adott kocsikat a Universalnak, (jelképes 1 USD áron) hogy azok szállítási sérültek voltak, egymástól különböző belsővel, felszereltséggel.

Így simán előfordul, hogy pl.bőrüléses verziót látunk pár másodpercre.

 

Kikötésnek szabták fenti kedvező árért cserébe, hogy közúti forgalomba soha, egyik sem kerülhet, így elsőként az alvázszámokat –roncsolással- el kellett tüntetni.

 

Másik feltétel volt, hogy a sorozat befejeztével be kell zúzni a kocsikat.

 

Mivel azonban a forgatás ideje alatt az autókat valahogy nyilván kellett tartani, elöl a fém zárhídba, jól látható helyen pontozóval (!!) 4jegyű azonosító számokat ütöttek.

Ilyen, 4jegyű azonosítóval ellátott autóból létezik még három.

Lássuk az összehasonlítást eredeti K.I.T.T. és az én autóm között

Eleje

Mint korábban írtam, nemrég cseréltem erre az orr-részre.

Megérkezte után csiszoltam vagy 3 napig, mire az éleket eltüntettem és szép íves lett.

Plexiborítások takarják az irányjelzőket, így –az előző orral ellentétben, ott a takarás üvegszálból volt- nincs akadálya a rendes indexelésnek.

Az alsó nyílások ködlámpákat rejtenek, melyekből K.I.T.T.-nek néha 2-2, néha 3-3 db volt.

Nekem a két-két darabos tetszett, így ez lett.

Alumínium rácsok is vannak a ködlámpák előtt, mert K.I.T.T.-nek (néha) ez is volt, és nekem tetszik.

Oldal

Felnik, dísztárcsák stimmel, 15-ös, mert K.I.T.T. azon gurult.

Díszléc is van, finom ültetés is.

Nem látszik ugyan, de a gumik típusát úgy választottam, hogy megkerestem a (építésemkor már rég nem gyártott, most újra kapható 400USD/db áron) Good Year Eagle GT (ilyet használtak a sorozatban) mintázatát, és olyat rendeltem (naná hogy csak az USA-ban volt) .

Így ez is pipa. A nyomok, amiket a sivatagi homokban hagyok, ugyanolyanok, mint K.I.T.T. nyomai. 🙂

Hátul

Igen a híres fekete plexi! Csodaszéppé teszi az amúgy is szép farát, alatta a 82-es hátsó lámpák.

Ezek ugyanúgy világítanak, mint a filmben. (Eredetileg az autómon a négy izzóhelyből csak a két középső világított, de K.I.T.T.-nek a szélső három, így addig kötözgettem, amíg ugyanolyan lett.)

 

Hátsó lökhárító is 82-es verzió, üvegszálból újként gyártottra cseréltem.

Belülről kifelé átmenő csavarral a több egymásra rakható rendszám miatt, így a KNIGHT rendszám alatt ott az eredeti.

 

Tudom ez már sok… a kipufogó csöveket úgy állítottam be, hogy sorozatból nyomtatott fényképpel befeküdtem a kocsi alá, és nézegettem, állítgattam, hogy annyit lógjon ki lefelé, mint a képen K.I.T.T.-nek. Ugyanaz!!

Belső

Műszerfal… mivel ez még menet közben is működik, és beszélni is tényleg tud, szerintem mondható hogy jobb, mint az eredeti J

Vörös fényű voicebox (beszélőke), működő monitorok, filmbeli gombhangok.

 

Felső (tető)konzol

Jelenleg dolgozom egy másikon, mert az elsőt eladtam. Akkora volt, hogy szinte nem láttam tőle ki az ablakon. A biztonságomért beáldozom az autentikus megjelenést, és a filmben későbbi, laposabb verzió fog belekerülni. Gombok itt is lesznek.

 

Alsó konzol

Egy az egyben ugyanaz, mint a filmben látható, a gombok is ugyanúgy világítanak, sőt kapcsolják pl. a ködlámpákat. Ablakemelő gombok gyári újak, K.I.T.T.-nek is ugyanitt voltak.

 

Gombkonzol (switchpod)

Jelenleg is dolgozom rajta, mert ebből (is) vettem újat, mely immár teljesen megegyező (méretű). Semmi baj nem volt az előzővel, csupán szélesebb volt vagy 3cm-el, ha becsuktam az ajtót, a könyöklő mindig hozzáért.

Az ilyen apróságok, zavaró dolgok mindig csak használat közben derülnek ki.

Csiszolásnál tartok az újjal, tavaszra bekerül, másik gombsor is itt van már a polcon.

TURBO BOOST persze hogy lesz, de rendeltem más feliratozású tartalékokat is, így cserélgethetem, ha meguntam a kombót.

 

Váltógomb

Sokan nem bántják a 84 utáni modellek csúnya, T-betű alakú váltógombját.

Viszont K.I.T.T.-nek, (ezt aztán tényleg sokat látni, amikor magától elindul) nem olyan volt.

A 82-es Trans Am gombja szép fekete, kúpos henger alakú test, kör tetővel.

Cseréje nem egyszerű, mert a váltókar belsejében lévő rudacskát is módosítani kell.

Rövidebbre kell vágni és egy horony is kell bele, hogy jól működjön.

És?? Probléma? Neeeem! Nekiálltam, megcsináltam.

 

Ülések… ugyanaz, eredeti 82-83as Trans Am modellhez gyártott PMD (Pontiac Motor Division) ülések, PMD logókkal. A kis fémtáblás PMD logo is új, mert a régi nagyon kifakult volt.

Gyantába foglalt domború matrica, az eredeti fémlapra rögzítve.

Kárpitszínek, szőnyegek ugyanaz.

Biztonsági öv a filmben csak az első néhány részben látható, később sosem, de ezt érthető okokból nem akartam elhagyni. Viszont eredeti 82-es, bézs színű.

 

Motor

A filmben hidrogénhajtású turbina erőforrása van, nekem csak a turbina hangja van meg fájlként, de ugyanúgy felpörög, magas hangon süvít és leáll, mint az eredeti.

Az eredeti autó(k) motorja 5000cm3-es V8-as, automata váltóval.

Akkoriban ez a motor karburátoros üzemanyagellátással és mai szemmel vicces 150 lóerővel büszkélkedett.

Itt van egy kis különbség az enyémmel, ugyanúgy 5000cm3 és V8, de már TBI, azaz központi befecskendezéses, így nagyjából 200-220 lóerő a teljesítmény, (melyet sosem fogok kihasználni), és a fogyasztás jóval kedvezőbb.

Váltó

Automata váltó ugyanaz, és -hogy kívülről is olyan legyen- a teljes középkonzolt kidobtam.

Persze hogy csak 82-83 ban gyártották a KITT féle szögletes változatot.

A rádió/fűtés műanyag keretét, a váltókar kulisszáját, és annak feliratozását is 82-esre cseréltem.

Az egész méteres középkonzolt, rádiókeretet, kulisszát előtte otthon az udvaron lecsutakoltam, nagyon finom papírral becsiszoltam és lefestettem, csak így kerülhetett be.

Mi az eltérés?

Két dolog biztosan van, ami ugyan engem kicsit zavar,
de más sosem venné észre és már én is kezdek megbarátkozni velük.

1. A csomagtérfedél
nagy hátsó üvege.

Mennyiben más?

Van fűtőszál. KITT-nek nem volt.

Teljesen sima, áttetsző hátsó üvege volt. Oka?

A felhasznált autók mindegyike Californiába készült, ott nem sokat van hideg.

Így gyárilag fűtőszál nélküli hátsó ablakkal jöttek ki ezek a kocsik.

Lett volna lehetőségem venni kint fűtőszál nélkülit, nem is drágán,
de az USA-n belüli szállítást egyik eladó sem akarja intézni,
csak személyes átvétellel adják oda.

Ha ezt valahogy meg is oldom, még mindig csak Miamiban van, ahonnan elindulnak haza az általam rendelt cuccok. És ez egy 30éves, bazi nagy üveg…harmincötször törhet össze az úton.

Inkább elnézegetem a fűtőszálat.

2. Első szélvédő

Szinte ugyanaz a gond… KITT első szélvédője teljesen áttetsző, minden színezéstől mentes volt.

Az enyémen felül van egy zöld sáv.

Amikor a fényezés elkészült, a benne lévőt (az is sávos volt) kicseréltettem.

Sem kavicsos, sem repedt nem volt, de újat akartam, mert karcosnak láttam.

NEM LEHET olyat rendelni sem itthon, sem az USA-ban, ami sáv nélküli. Nincs és kész.

KÉRDÉSED VAN?

Üzenj nekem az info@kitt.hu-ra vagy a kapcsolati űrlap kitöltésével!

Név
Telefonszám
E-mail cím
Üzenet tárgya
Üzenet